Shinrin-yoku

Føl naturens nærvær ved at fokusere på sanseindtrykkende

30. oktober 2019
Liv Velværd

Jeg har i flere år boet udenfor for byen tæt på skoven og har derfor færdes flere gange ugentligt i skoven. På de ture, eller i de perioder, hvor jeg ikke har kunne komme til skoven, har jeg bemærket, den positive effekt, en gåtur i skoven har på min krop og mit sind. Jeg blev derfor nysgerrig på at finde ud af, hvad det er, der sker oppe i skoven. Nu har jeg lavet en grundig research på fænomenet og lært, at det at færdes mindfuldt i skoven med formålet at opnå en helende virkning for krop og sind kaldes skovbadning.

Shinrin-yoku er meditation for krop og sjæl
Dann B.

At skovbade kommer oprindeligt fra det japanske landbrugsministerium, der i 1980erne udarbejdede evidensbaseret forskning, der påviste den terapeutiske værdi, det har på mennesker at opholde sig i naturen. 
Flere andre videnskablige forskningsresultater fra flere lande, har siden da vist samme resultater som de Japanske.

Vi kender nok alle til, hvor forfriskende det er, at mærke vinden eller solen mod vores hud under en gåtur i naturen – især igennem skoven eller ved havet. Det opleves som næring for sjælen og jeg hører mange bruge udtrykket om en gå tur i skoven, som at de får deres batterier opladet. Den talemåde er ikke helt tilfældig, for det er i høj grad det, der faktisk sker i vores krop og hjerne, når vi går mindfuldt i skoven eller ved vandet. Årsagen til dette findes i de negative ioner som luften er fyldt med i disse områder og de mange forskellige duftstoffer træer og planter udskiller i luften. For eksempel udskiller træerne stoffet phytoncid, som du indånder i skoven. Phytonciderne øger og stimulerer dine hvide blodlegemer, som påvirker dit immunforsvar. Både de negative ioner, duftstofferne og skovens lyde har en helende virkning på vores krop og sind. Den helende proces sker i vores hjerne og begynder at opstå efter omkring 20 minutters mindfuldt ophold i skoven. Så begynder hjernen nemlig at udskille hormoner, der nedsætter kortisol niveauet og påvirker eksempelvis dit stressniveau i en positiv retning. Den påvirkning har også positiv betydning for dit hjerte og blodtryk.

Alt teskt
Billede skrift

Dann Bos

Webmaster

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean vehicula bibendum massa, in maximus lectus consectetur in. Maecenas interdum lobortis ante sed efficitur. Curabitur vel odio et diam viverra feugiat eget eget neque.