Træk vejret for velvære

Øget kropslig velvære via enkel og rolig vejrtrækning

2. maj 2020
Selvhjælp Udvikling

Træk vejret ind og ud igennem næsen

Denne enkle teknik er en god vejtræknings teknik, ikke bare i yoga og meditation, men også som almindelig vejtrækning. Vejrtræknings teknikken med at bruge både mund og næse til vejrtrækning er udmærket under sport eller hvis næsen er lukket pga forkølelse, men den er ikke altid tilstrækkelig.

En indskudt bemærkning her vil være, at der ikke er nogen grund til at lade vejrtrækningen være højlydt. Dem der udfører en larmende udånding under yoga og meditation gør det vist kun for at signalere til de øvrige tilstedeværende, at de trækker vejret. Det forbedrer ikke vejrtrækningen. Så træk vejret ind og ud igennem næsen uden aktivt at påføre lyd på åndedraget.

Hvorfor denne næse-vejrtræknings-teknik

Ved indånding igennem næsen renses luften for bakterier og mikro partikler, inden den når lungerne.

For mange år siden, mødte jeg en yogi, der forklarede mig vigtigheden af at trække vejret ind og ud igennem næsen under yoga og meditation. Den teknik har jeg brugt lige siden, ikke bare i yoga og meditation, men som almindelig vejtrækning. Teknikken er blevet en enkel og nem metode til at forbedre mit kropslige velvære. Munden bruger jeg kun til vejrtrækning under sport eller hvis næsen er lukket pga forkølelse. 

Buddha figur der sidder på et blad

ØVELSE

Placer højre hånds pegefinger og langemand på det tredje øje (punktet mellem øjnene ovenfor næseryggen).
Højre tommelfinger på højre næsefløj og ringefingeren på venstre næsefløj.
Nu skal du bruge fingrene til at åbne og lukke næseborene skiftevis.

  1. Luk højre næsebor
  2. Træk vejret ind igennem venstre
  3. Luk begge næsebor og hold vejret
  4. Åben højre næsebor og pust ud
  5. Træk vejret ind igennem højre
  6. Luk begge næsebor og hold vejret
  7. Pust ud igennem venstre næsebor
  8. Træk vejret ind igennem venstre
  9. Luk begge næsebor og hold vejret
  10. Åbn højre og pust ud
  11. Træk vejret indigennem højre
  12. Luk begge næsebor og hold vejret
  13. Pust ud igennem højre næsebor.
  14. FORTSÆT øvelsen 5-20 gange