Anti-inflammatorisk livsstil

Der er mange helbreds fordele ved at fjerne unødig inflammation fra kroppen.

26. juni 2019
Antiinflammatorisk Livsstil

Der er mange helbreds fordele ved at fjerne unødig inflammation (syre = betændelse) fra kroppen. Fordelene er især tydelige for mennesker, der udøver hård sport, mennesker med gigt, led og muskel problemer, allergi, stress, hjerteproblemer, overvægt m.m.


Der skal altid være syre og base i din krop, men de skal være i balance. Hvis der er for meget syre opstår der ubalance som skaber usunde betændelsestilstande i kroppen. Den betændelse påvirker bredt i krop og sind. Når vi gerne vil have fjernet noget af den inflammation, der er i kroppen, er der mange mennesker, der straks går i gang med at leve efter en anti inflammatorisk diæt, hvor visse kostvarer udelukkes, andres indtages i et minimum og især grøntsager får en fremtrædende plads. Det er absolut en rigtig god start på vejen til en krop uden overflod af inflammation – men det er ikke hele vejen.

 

Vejen til en sund krop og et sund sind brolægges af balance

Der er flere andre ting, der kan gøres og som direkte påvirker kroppens tilstand af syre og base, hvorved niveauet af syre og base i kroppen kommer i balance. Det vigtigste at have for øje er balance – altså, alt med måde i alle aspekter.

I en anti inflammatorisk livsstil er der ikke behov for et snævert spektre at agere indenfor, hverken i kost, aktivitet eller produkter. Kernen er harmoni og balance i krop, sind, aktivitet og hvile.

Veje til en anti inflammatorisk livsstil

KOST
Spis økologisk så du undgår sprøjtemidler og andre tilsatte kemikalier. Undgå forarbejdet mad og spis efter kostrådende i anti inflammatorisk kost, der fokuser på flere farver i din mad via flere forskellige grøntsager, bær og frugt. Mindre svine og oksekød og mere fisk, lam og fjerkræ.

SØVN
Du kan f.eks. sørge for at din søvn forbedres. En god søvn vil medvirke til at dit velbefindende forbedres, du får mere energi og din evne til at fokusere og producere bliver bedre. Du skal sørge for at få 7-9 timers sammenhængende søvn hver nat.

TRÆNING
Alle ved at træning er afgørende for et godt helbred. Men vidste du at meget træning er usundt. Overdrevet sport eller hård sport og manglende tid til at kroppen restituerer opbygger inflammation i kroppens muskler og led. I en anti inflammatorisk livsstil skal du dyrke sport på en balanceret måde – feks. kan du dyrke løb to dage to ugen og tre dage om ugen dyrke mere mindfull og rolig sport såsom yoga, pilates, meditation. Ved at veksle mellem aktiv og mindful sport opnår kroppen en sund balance.

SKØNHEDS PRODUKTER
Husk også hvad du putter ind i din krop via huden. Huden er vores største organ og den absorberer ca 40% af det vi smører på huden. Det er derfor ikke uvæsentligt hvilke ingredienser der er i produkterne. Undgå tilsætningstoffer som parabener, farvestoffer, parfume.

STRESS
Stress ned og skru ned for amibitions niveauet både på jobbet, familielivet, sporten ja i det hele taget i dit liv. Slip behovet for at præstere 100 og 110% hele tiden ved at tillade dig selv at præstere det der er realistisk og sundt for dig. Mærk efter og sorter ud i gøremålene. Derudover er der store effekter ved at praktisere mindfulness og meditation.

 

Er antiinflammatorisk livsstil trendy

Det er interessant med al den fokus og trendyness, der nu er kommet på antiinflammatorisk kost og livsstil, for i bund og grund handler det jo bare om at vende tilbage til os selv og mærke hvad og hvor meget vores krop og sind har brug for.
Der er store lighedspunkter mellem antiinflammatorisk livsstil og feks. ayurveda, buddhistisk filosofi, mindfulness og simple living. Alle er de livsstilsretninger, der har eksisteret i mange år igennem mange generationer. De er forblevet stort set identiske med deres oprindelige form, hvilket netop er et kvalitetstegn på at det virker. Derfor er de ikke kun mode fænomener. MÅske bliver de iklædt et nyt navn i hver generation men de er i bund og grund de samme og de fortsætter - også den antiinflammatoriske livsstil.


Jeg hørte forleden dag en kollega sige, at det sikkert bare er en trend i tiden som hurtigt forsvinder. Deri er jeg uenig, idet jeg ser et stigende ønske og behov i den vestlige verden for at stige af ræset og finde ind til mennesket igen for at leve et autentisk balanceret liv. Og i den udvikling er anti inflammatorisk livsstil et naturligt fundament.

Buddha